lördag 3 september 2016

Jester avslöjas eller Att börja något nytt

Jag tror det har blivit dags för att öppna upp korten. Simon Gustafsson heter jag som står bakom pseudonymen Simon Jester, en karaktär från boken The moon is a harsch mistress som hjälper till att sprida den frihetliga revolutionen på Luna genom poesi och andra former av kreativitet. Namnet är valt för det är precis det som jag själv vill göra.

Det har gått fort för mig att bli aktiv inom den svenska frihetsrörelsen. Jag fann rörelsen 2014 via Misesinstitutet och framförallt Radio Mises. Under 2015 så sträcklyssnade jag på deras program (ofta flera gånger om) och insöp så mycket information om hur frihet och anarki fungerar som jag bara kunde. Helt övertygad anarkist blev jag i augusti efter att ha hört Jeffrey Tuckers föreläsning Capitalism is about love och efter det så har det inte riktigt funnits någon återvändo.

Det som framförallt fått mig överväldigad när jag mött den libertarianska rörelsen är hur mycket glädje, livslust och just kärlek som finns i deras led. Människorna som kallar sig frihetliga, libertarianer, anarkister är påfallande intelligenta, kunniga och kompetenta personer, men de är också öppenhjärtade, vänliga och livsglada personer. Jag är en relativt knepig typ socialt som ofta känner mig bortkommen och annorlunda, men bland libertarianer- oavsett vilken personlighetstyp det handlar om- känner jag mig trygg, säker och stimulerad på ett sätt som jag inte gjort någon annanstans, Filosofin, den politiska ideologin, är egentligen sekundär- den står bara för ett grundfundament som vi alla har gemensamt- det som i själva verket är intressant för de som är i rörelsen är att de alla vill och arbetar för att erövra sina liv och skapa någonting som inte funnits förut. Frihetliga människor vill vara producenter, de vill skapa rikedom och välstånd i sina liv och de vet vad som krävs för att de ska kunna göra det. Det finns en ödmjukhet och en kämparanda hos dessa individer som jag aldrig stött på någon annanstans och varje dag är jag evigt tacksam för att ha träffat på dem och att jag numera kan kalla mig en av dem.

Så under 2016 har jag bestämt mig för att göra det jag kan för att bidra. Ge de kopparslantar som just jag äger. Min främsta talang och tillgång är mina ord och min poesi. Jag har skrivit dikter sedan jag var tretton, när jag var sexton upptäckte jag estradpoesin och strax därefter har jag lyckats forma det jag kallar mitt ”sound”, som enklast kan beskrivas som episka monstertexter som nästintill försöker knocka läsaren i ett försök att skildra det som nu råkar vara mitt tema eller min vision. Länge kände jag mig hemlös i mitt skrivande. Estradpoesin, och svensk kultur i allmänhet, är besmittad med vänstertendenser och även om estradpoeterna oftast tillhörde en hyggligt vettig, anti-auktoritär variant så var mitt dåvarande liberala perspektiv inte särskilt uppskattat eller välkommet i deras kretsar. I tjugoårsåldern gav jag mig på att skildra andliga teman med min poesi, men inte heller kyrkan visste riktigt vad de skulle göra med mina alster. Kan man inte sjunga stämsång eller plinka på en gitarr så bör du inte vara kreativ inom frikyrkliga kretsar, så illa är det tyvärr..

Så lanserade jag Poesi för Ankor under maj detta år. Steg för steg har jag blivit mer och mer säker på att frihet och anarki kan skildras via mitt språkbruk och att resultatet även för mig blir oväntat vackert och slagfärdigt. Responsen från frihetsrörelsen har varit lite avvaktande, vilket inte är så konstigt då de flesta av oss hellre diskuterar obskyra filosofiska problem i timmar än hänger sig åt kulturella yttringar, en kultur som oftast ändå bara berör vänsterbetonade teman. Dock har vissa har förstått vad jag försöker göra och ge till rörelsen. Bland annat radio bubb.la som nu vid fyra tillfällen läst upp mina alster i sitt program. Det är också bubb.la premium som gett mig idén och uppmaningen att lansera det som är poängen med denna långdragna redogörelse. Nämligen:

Jag blir kreatör på patreon. Du som vill stödja mig och mitt kreativa arbete vad gäller poesin, här på bloggen och överallt annars där jag försöker sprida frihetliga idéer och visioner, får oerhört gärna bli en av mina patreoner. Vilket bidrag som helst uppskattas från djupet av mitt hjärta.

https://www.patreon.com/simongustafsson

Engångsdonationer skänkes med fördel via swish på 0723271989.

Tusen triljoner tack till er som vill bidra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar