onsdag 20 februari 2019

En återuppståndelse, en återkomst, en ny fas för bloggen

Den här texten har inte varit särskilt enkel att skriva. Den har på många sätt tagit ett halvår att få till.

Jag försvann från den relativa offentligheten abrupt i augusti ifjol. Det berodde på ett anfall av psykisk ohälsa som var nära att ta mitt liv. Jag ska inte berätta för mycket om denna episod, för nu är jag tillfrisknad. Jag inser dock att mitt försvinnande har gett konsekvenser och till alla de som uppskattat och engagerat sig kring mitt arbete för Frihetligt, bubb.la och Ankeborg och dess många subsfärer vill jag be om ursäkt och förlåtelse. Jag menade inte att försvinna på det sätt jag gjorde, jag sörjer att mitt arbete i ovan nämnda sfärer på många sätt har gått om intet men jag kunde inte värja katastrofen. Vill man ta kontakt med mig av olika skäl så se ge gärna en kontaktuppgift på något sätt så ser jag till att höra av mig. Om jag sårat någon på något sätt så ber jag som sagt om er förlåtelse.

Med detta mörka ur vägen så vill jag prata desto mer om vad som har varit kärnan i vändningen för mitt mående och mitt mentala tillstånd. Hela bloggen kommer härefter behandla dessa aspekter av mitt tänkande, men mycket kort kan man säga såhär: Jag har blivit övertygad perennialist och i och med det fått visshet att Guds kärlek till mig och resten av världen och mänskligheten är reell. Det förändrade mitt liv, trots att jag har 17 år som kristen bakom mig fick jag först nu i grunden uppleva hur jag blev.. frälst.

För de som undrar kan jag säga att jag fortfarande ser mig som libertarian, men jag har noll intresse av att vara ideologiskt engagerad. Mina dagar som frihetsaktivist är över, det var fantastiskt kul och lärorikt och igen - jag önskar inte att slutet på mitt engagemang skulle se ut som det gjorde, men det är som det är. Tyvärr.

Istället vill jag försöka lägga ut texten kring mitt perennialistiska tänkande ser ut. Fröna till detta tänkande finns att hitta på bloggen sedan innan, men jag känner nu att de ansatser och försök till insikter jag formulerade tidigare har blommat ut till något jag nu kan praktisera och faktiskt hålla för sanning. Utöver texter kring hur jag tänker kring min tro så vill jag presentera mina andliga övningar och hur jag ser på dem. Inte så mycket för att jag tror att jag gör något unikt eller oerhört användbart, utan mer för att uppmuntra till samtal om tro och andlighet. "Såhär gör jag, hur gör du?" Kanske kommer det visioner, drömmar och böner också. Vem vet? Så, för den som främst är ideologiskt intresserad så är bloggen officiellt död, för den som har intresse för andlighet så har den precis börjat och jag inleder med en rad texter som vuxit ur mig den senaste tiden. Efter denna start så kommer de mer sporadiskt, högst troligen. 

Kristus är återuppstånden, ja, han är sannerligen återuppstånden.

Och så är även jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar